Munkavállalói pszichológiai biztonság: miért ez a sikeres és hatékony csapat titka?

A munkavállalói pszichológiai biztonság megteremtését alappillérnek tekintem minden Szervezeti Színház szervezetfejlesztési projektemben, ennek kiépítése nélkül ugyanis nagyon nehéz változást végig vinni és elfogadtatni egy szervezetben.

Képzeld el, milyen lehet egy olyan csapatban dolgozni, ahol megkérdezik, sőt az az elvárás, hogy őszintén vállalja fel mindenki a véleményét, vagy ha hibázol, akkor képes vagy beszélni róla, és nem a retorzió miatti rettegés lesz úrrá rajtad!

Tapasztaltad már, hogy milyen érzés egy olyan csapatban dolgozni, ahol az eltérő vélemények ütköztetésekor nem egy heves, egymásra mutogató vita alakul ki, hanem előre vívó megoldás születik, ahol a különbözőségekkel együtt fogadnak el? Te ilyen csapatban dolgozol?

Ez jelenti a munkavállalók számára a pszichológiai biztonságot, ami nem egy gyakorlat, hanem egy munkahelyi légkör, környezet leírása. Amy Edmondson, a Harvard Business School professzora szerint a pszichológiai biztonság megléte egy olyan munkahelyi légkört hoz létre, amelyben a dolgozók biztonságban érzik magukat annyira, hogy kockázatot mernek vállalni azzal, hogy felszólalnak, vagy megosztják aggályaikat, kérdéseiket vagy ötleteiket, ezzel felvállalva a sérülékenységüket is.

A Google Arisztotelész tanulmánya reflektorfénybe emelte a pszichológiai biztonság fogalmát a munkakörnyezetben, hiszen a Google ezt tartja a sikeres, hatékony csapatok titkának.

Vissza tudsz emlékezni, hogy a gyerekkorodban mikor és hol tudtál igazából önmagad lenni? Ahol nem támadással reagáltak, amikor felvállaltad a véleményedet. Ahol az ötleteléskor különböző nézőpontokra vevő volt a csapat. Ahol fel tudtad vállalni, ha valamiben hibáztál. Ez pont ugyanilyen egy munkahelyi környezetben is.

Az alábbi ábra szemlélteti, hogy mi a különbség egy alacsony és egy magas pszichológiai biztonságot megélő csapat működése között.

Forrás: https://www.unicornlabs.ca/blog/high-performing-teams-need-psychological-safety-heres-how-you-can-create-it-foryour-startup-team

Azon a munkahelyen, ahol alacsony a pszichológiai biztonság, ott mérgező a munkahelyi légkör, rengeteg a konfliktus, a csapatok tagjai állandóan a negatív következményektől tartanak. Emellett jóval kevesebb a kommunikáció, kevésbé vannak közös értékek, így a vezetői és a munkavállalói fókusz is ezen problémák megoldásán van, erre megy el az energiák nagy része. Ezért a csapatok hatékonysága és termelékenysége jóval alacsonyabb, mivel nem a „valódi munkájukkal” foglalkoznak, hanem a kialakult negatív légkör megoldásával. ‘Küzdj vagy menekülj!’ módban vannak a munkatársak: a kritikus gondolkodás alábbhagy, az érzelmeket teljesen elzárják, csak racionálisan működnek. Tudtad, hogy a stressz aktiválhatja a negatív érzeteket, szűkül a fizikai és a mentális látókörünk? Például perifériás látásunk 180 fokról 30 fokra is lecsökkenhet. Hogyan is lehetne így igazán hatékonyan, kreatívan és sikeresen dolgozni nap mint nap?

Míg, ha a szervezet egészében – csoport, vezető és munkavállalói fókuszokkal – sikerül megteremteni a dolgozók számára érezhető pszichológiai biztonság érzetét, akkor a bizalom, a kíváncsiság és a magabiztosság, mint pozitív érzelmek előkerülnek, ami megnyitja az elmét, és bekapcsolja az érzelmi oldalt is a szervezetben. A munkavállalóknak nem kell álarcot viselniük egész nap, megjátszani magukat, állandóan arra figyelniük, hogy megfeleljenek a vélt elvárásoknak, vagy akár elrejteni önmagukat a kollégák és vezetőik elől. Ami fontos érv lehet akkor is, amikor egy munkavállalónkat megkeresik egy jó pénzügyi ajánlattal a konkurenciától, ám a menjek vagy maradjak mérlegelésben erős megtartó erő lehet, ha úgy érzi a mi cégünkben önmaga lehet.

Kialakul ugyanis a szervezetben, a mindennapi munkavégzésben és az emberekben az érzelem és értelem egészséges egyensúlya. Ennek eredményeként a csapatok eredményesebbek, hatékonyabbak, kreatívabbak, kitartóbbak, jobb probléma megoldók, rugalmasabbak és elkötelezettebbek lesznek.  Így a vállalat üzleti számai is javulni kezdenek.

Ugye milyen jól hangzik? De hogyan is alakíthatjuk ki ezt egy szervezetben? Bár sokan azt hiszik, de ez nem a csocsó-asztal, pihenő szoba, rugalmas munkaidő, ingyen kávé bevezetésén múlik. Következő blogcikkemben végig vezetlek egy példán.

Ha érdekel, mit tehet egy szervezet a munkavállalói pszichológiai biztonság érdekében, akkor ide kattintva olvasd el blogcikk sorozatunk következő részét!

Ha pedig inkább szeretnél egyéni, a Te szervezetedre szabott tanácsadást, akkor kérd egyéni konzultációnkat!